Design by: Josefin

nu tar jag tag i extrakilona!

Nu har jag bestämt mig! Verkligen bestämt mig på riktigt. Imorgon börjar kampen mot min övervikt på allvar. Nej, jag vet att jag inte är jättetjock, MEN:

  • Jag är överviktig (enligt mitt BMI)
  • Halva garderoben passar inte (jag kommer inte i min studentklänning)
  • Jag trivs vansinnigt dåligt med mig själv och kan inte ens räkna alla nätter jag gråtit mig till sömns på grund av detta.

Anledningarna kanske inte är många, men det är fullt tillräckligt. Risken är väl dessutom att det kan gå ännu mer utför än det redan gjort. Och ju längre man väntar desto svårare blir det att ta tag i, precis som med allt annat. Jag har gått upp 7 kilo på ett och ett halvt år, och nu är mitt mål att gå ner 8 kilo. Min målvikt (till att börja med) är 63 kilo, vilket innebär att jag ska äta 1450 kcal varje dag.

Jag har registrerat mig i tidningen Må Bra's "viktklubb" där jag ska föra kostdagbok och fylla i när, vad och hur länge jag motionerar. Det finns även massvis med recept att använda sig av där kaloriantalet är angivet för varje portion. Det kanske är det allra viktigaste. Att man kan se svart på vitt hur mycket man stoppar i sig. När man får se det kanske man hoppar över den lilla extraportionen eller det onödiga fikat på jobbet. Det är ju faktiskt småätandet som är farligast. Som att vi inte visste det redan. Men visst är det svårt att hålla sig undan?

Dessutom kanske detta bidrar till att jag får ordning på den här gamla bloggen, som jag försökt skaka liv i så många gånger förut. Nu har jag ju något att skriva om!

Återkommer...

Kommentarer
Postat av: Anonym

You go girl!

2009-09-23 @ 22:38:45
Postat av: ida

jag tror på dig! det viktigaste är ju att du mår bra! heja sara!

2009-09-24 @ 09:57:31
URL: http://plantinida.blogg.se/
Postat av: Sofie

hejahejaheja! jag beundrar dig!

2009-09-24 @ 19:14:39
URL: http://sofiep.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Spara uppgifter

Din mailadress:

Din blogg:

Din kommentar:

Trackback