Design by: Josefin

lchf

Jag fick en fråga om ifall jag fortfarande håller på med LCHF. Svar ja!

Jag har ätit lågkolhydratkost i snart 4 veckor och varierat lite hur mycket fett jag ätit. På det stora hela har jag ätit mycket mer grönsaker än jag gjorde innan som en ersättning till pasta, ris, potatis och bröd. Till exempel har jag börjat äta broccoli (hör du det, Annika?!) och det är faktiskt ganska gott. Ska snart prova att göra broccoligratäng, hoppas det smakar bra.

Kan säga att jag är sjukt stolt över mig själv som inte ätit godis, chips eller annat med socker (läsk, fikabröd, saft, juice) på 4 veckor och det skulle kunna vara värt en applåd! Sanningen är att jag är inte sugen längre. Sockersuget är försvunnet och jag jobbar fortfarande på att känna efter om det verkligen är hunger som gör att det börjar suga i ätartarmen eller om det bara är det faktum att jag vill ha något att tugga på.

Jag kan inte påstå att det hänt något än med min kropp. Ingen märkvärd viktnedgång och inga centimeter minus på måttbandet. Tyvärr. Därför har jag inte lagt upp några mått eller vikter för allmän beskådning. Men nu när jag kommit igång med träning igen hoppas jag att det sätter lite fart! Tror att jag dessutom skulle behöva vara lite noggrannare med hur stora portioner jag äter och dessutom äta större och bättre frukostar. Men att jag över huvud taget äter frukost varje dag är ett stort framsteg för att vara jag.

Det jag definitivt kan säga efter så här lång tid är att jag inte kan komma ihåg när min mage mådde såhär bra sist. Jag har väldigt känslig mage och springer normalt på toaletten betydligt fler gånger än vad många andra gör. Nu äter jag inte längre laktosfritt och magen har inte reagerat på något speciellt sätt när jag gick ifrån det. Det betyder att det är gluten min mage in tyckt om. Jag kan säga att jag märker stor skillnad! Vi får väl se om mina lösa problem återkommer den dagen jag ska äta glutenprodukter igen.

Vad jag fortfarande behöver öva på: Som sagt, frukostar. Och att rent allmänt äta mer protein för att vara hålla mig mätt längre. Har funderat på att köpa proteinpulver för att tillsätta när jag äter till exempel yoghurt.

Fler svar angående både LCHF och annat är på ingång! Så håll utkik!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Spara uppgifter

Din mailadress:

Din blogg:

Din kommentar:

Trackback