Design by: Josefin

svar på tal

Fick en anonym och lite syrlig kommentar om vad jag tror att broccoli är om inte en kolhydrat. När man äter LCHF ska man helst hålla sig till livsmedel som innehåller mindre än 5 gram kolydrater per 100 gram och som riktlinje inte äta mer än 20-50 gram kolhydrater per dag beroende på hur strikt man vill vara. Vad gäller broccoli innehåller 100 gram cirka 3 gram kolhydrater och är alltså ett utmärkt livsmedel för någon som äter LCHF. Den innehåller dessutom ungefär lika mycket protein och annars mest vatten som många andra ovanjordsgrönsaker.

Kolhydraterna i broccoli kan jämföras med till exempel:

  • Avokado, ca 1g per 100g
  • Skalad banan, ca 18g per 100g
  • Potatis, 15g per 100g
  • Kyckling 0 gram
  • Köttfärs 0 gram
  • Hallon, ca 4g per 100g

Jag kommer förmodligen inte vara världens mest strikta LCHF:are den här gången heller men jag ska absolut ge det en chans och kämpa på och jag anser att jag har hyffsad koll på vad man ska äta och vad man ska hålla sig undan ifrån.

Får väl ta tillbaka att jag inte ätit några kolhydrater alls, för det är ju inte sant. Att vara helt utan kolhydrater är väldigt svårt, men det jag menade med uttalandet är iallafall att jag inte ätit något kolhydratbaserat livsmedel som ris, pasta, potatis eller bröd. Och heller ingenting med socker såsom godis eller frukt.

Tjing!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Spara uppgifter

Din mailadress:

Din blogg:

Din kommentar:

Trackback