Design by: Josefin

mat när man är gravid

När vi var på matmarknaden var det ju något som var lite tråkigt, och det var ju att inte kunna smaka på ostar, skinkor osv. Älskar ju lufttorkad skinka! Dock tycker jag det är en balansgång med alla råd och restriktioner kring vad man får och inte får äta när man är gravid. Här gör ju alla såklart som dom själva vill och jag lägger ingen värdering i det. Därför vill jag helst inte att andra dömer hur jag väljer att hantera kostråden som rekommenderas.
 
Jag har ätit både sushi, parmaskinka och icke helt genomstekt nötkött, samt smuttat (alltså knappt svalt) på alkohol. Vissa skulle aaaldrig göra något av detta, och jag känner att det är upp till mig att bestämma vad jag vill stoppa i munnen. Det är möjligt att det bara är 9 månader av livet, men samtidigt har jag inte ätit ovanstående för att jag känt stort behov av det utan helt enkelt för att jag tycker det är gott. Parmaskinka har jag dock haft nedfryst 3 dygn innan jag ätit, alla gånger utom ett par på restaurang. Sjävklart skulle jag bli helt förkrossad om jag gjorde något som verkligen skadade mitt barn, men en bedömning om fräscha och färska råvaror från gång till gång är det som avgör för mig.
 
Däremot skulle jag inte dricka alkohol (mer än en smutt för att smaka) eller röka och jag tycker numera att cigarettrök luktar mycket värre än jag tyckte innan och går gärna omvägar för att undvika att någon blåser rök på mig på stan. Jag undviker också kylvaror med kort datum, opastöriserad ost och det mesta andra som finns på Livsmedelsverkets rekommendationer för gravida. 
 
Sen är det ju det ständiga dilemmat med socker, koffein och alla onyttigheter. Detta tror jag många är ganska liberala med under sina graviditeter, speciellt kaffedrickare. Själv dricker jag inte kaffe, men däremot drack jag ungefär en red bull om dagen förut. Den ovanan slutade jag med redan innan jag blev gravid, och nu dricker jag kanske en i veckan. Ibland två, ibland ingen. Kanske inte heller det mest hälsosamma valet man kan göra, men det finns heller inga tydliga restriktioner här förutom kring koffeinet och då finns det sämre drycker än red bull att konsumera. 
 
Det här är väl lite kort om hur jag ser på att äta eller icke äta under min graviditet, och eftersom jag skriver det här får man givetvis kommentera om sina tankar och åsikter. 
Kost i stort är ju en annan femma, med varierat och hälsosamt intag samt motion. Men det är något vi får beröra en annan gång. Det är ju faktiskt (i runda slängar) 20 veckor kvar med livet i magen. Jaja, om allt går som det ska osv. Men det är också något man kan diskutera flera varv, så det får också bli en annan gång.
 
Pusspuss!
 

Kommentarer
Postat av: Ellhå

Bra skrivet. Om man ser historiskt och vet hur mammor ätit, druckit, rökt under graviditeten och det ändå finns hyfsat många av oss som fanns i magarna på den tiden, i livet så kan man nog vara ganska lugn om man gör som du.

Svar: Ja, man behöver såklart inte ta dumma risker och ingen vill ju att barnet ska fara illa för några val man själv gjorde, men samtidigt så går det inte att undvika riskerna helt. Och även renlevnadsmänniskor (både vuxna och barn) drabbas ju av sjukdomar, olyckliga omständigheter osv. Puss till dig pappi! :)
sara skoog

2015-04-24 @ 12:01:27
Postat av: Emmy

Det låter väldigt vettigt det du skriver. Och precis som du skriver så är de upp till var och en vad man ska stoppa i sig! Men kom ihåg: är dom små får man ta två😉😘

Svar: Tack! Råd tar man gärna emot men inte pekpinnar! Haha, ja det är ju ett råd man verkligen suger åt sig av! 😄😘
sara skoog

2015-04-24 @ 13:32:13

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Spara uppgifter

Din mailadress:

Din blogg:

Din kommentar:

Trackback