Design by: Josefin

hur det känns i vecka 34

Igår var jag hos min barnmorska igen. Var bara 10 dagar sen senast, och nu är det tre veckor till nästa besök. Precis som vanligt var mitt blodtryck bra. Tog inte blodprov denna gång, men skulle tro att mitt hb fortfarande är relativt högt. Vid första provet hade jag 144 och senast det mättes hade jag 126. Högt för att vara gravid! Mitt blodsocker har också varit kanon alla gånger. Däremot hade sf-måttet, måttet på magen/livmodern, gått upp lite över normalkurvan där jag tidigare legat. Barnmorskan trodde på en stark tillväxtperiod sen förra veckan och sa att det är vanligt att det händer när man mäter två gånger så tätt inpå. Hoppas måttet gått tillbaka ner på kurvan till nästa besök. Fattade i och för sig som att det inte gör så mycket om man ligger över kurvan. Låg ju en bra bit under den övre kurvan eller vad man ska säga. Bebisen ligger fortfarande med huvudet neråt, men har flyttat sig till höger sida. Förra veckan låg han på vänster. Men jag hade nästan kunnat tala om själv var han låg, för numera är i princip alla rörelser jag känner på högra sidan av magen, och den vänstra sidan känns helt tom. Hur nu magen kan göra det med en drygt 40cm bebis inneboende. Är nog också beroende på att magen växt på sig och att huvudet ligger neråt som jag börjat känna att det trycker mer och att jag dessutom börjat få ont i ljumskarna.
 
Hur som helst, vi pratade lite om den kommande förlossningen och hur rutinerna ser ut om bebisen inte kommit än vid beräknat datum. Vi pratade om hinnsvepning och får se om det kan bli aktuellt redan innan bf. Vem vet, han kanske kommer i god tid innan?! Inte bra för kontrollbehovet att förlossningen kan starta vilken dag som helst dom kommande två månaderna. Kanske borde packa BB-väskan, eller åtminstone spåna på vad som ska packas!

Kommentarer
Postat av: johanna f

Mitt tips att ta med är vattenflaska :-)

Svar: Ja, det ska vi inte glömma! :)
sara skoog

2015-08-01 @ 08:41:33

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Spara uppgifter

Din mailadress:

Din blogg:

Din kommentar:

Trackback