Design by: Josefin

reflektioner om bebiskläder

Igår var jag nere på stan en sväng med min syster. Skulle hämta ett paket på Lindex och hade dessutom fått sms om 3 för 2 på barnkläder, så vi kikade lite där och jag köpte en body och två par byxor. När man inte vet om bebisen är en pojke eller flicka blir det mycket vitt och beiget och det gör mig ingenting för jag tycker det är superfint! För övrigt har jag inget emot att köpa bebiskläder från pojk- eller flickavdelningen oavsett kön, men vill gärna veta innan man går loss på fina pojkkläder, för jag kommer nog inte köpa väldigt stereotypa pojkkläder om bebisen visar sig vara en flicka. Men färger och sådär blandar jag (menar såklart för det mesta både mig och Marcus om jag inte specifikt nämner att vi har olika åsikter) gärna oavsett kön. Tror jag. Det är ju det man inte vet såhär i förväg!
 
 
 
Hur som helst, barnkläderna i Sverige, framför allt för nyfödda, är ju uppdelade i typ en pojkavdelning, en flickavdelning och en lite neutral avdelning där emellan med vita, beiga och andra så kallade neutrala färger och kläder. Med andra ord har man ganska stor möjlighet att välja och variera sig mellan stereotyperna och det neutrala. Så var det inte när vi var i USA i höstas, kan jag säga. Jag var ju inte med barn än, men planerna fanns ju där och därför kikade vi en del på bebiskläder och köpte även lite grann, bland annat ett par pyjamaser och en tröja/kofta.  Det kunde nog blivit lite mer om inte det stora problemet varit att den här neutrala avdelningen som vi har här i Sverige inte riktigt infann sig i butikerna vi besökte i New York. ALLT var blått eller rosa. Det fanns typ inte ens en helvit body i sikte. Ralph Lauren hade ett litet utbud med vita kläder med gult mönster på (där samma fanns med blått eller rosa också) som möjligt skulle kunna tolkas som att det kunde passa båda könen, dock var det lite mer åt flickhållet tyckte jag. Det vi köpte med oss hem fick gå mot blått då vi tyckte det var mer neutralt än rosa. Lite tråkigt att vi inte kunda köpa mer saker, men amerikanska könsstereotyper hindrade oss alltså. 
 
Som tur är ska min familj åka till USA några veckor i höst och då ska dom få med sig en liten lista med kläder som vi skulle bli glada om vår lilla bebis kan få. Märkeskläder är inte speciellt viktigt för mig, och speciellt inte för små barn, men jag sticker inte under stolen med att det är roligt att ha några lite "finare" och dyrare grejer att kunna variera med ibland. Till exempel Ralph Lauren och Tommy Hilfiger har superfina bebis- och barnkläder som är otroligt mycket billigare i USA än här i Sverige. Något av detta nedan vore ju fint!
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Medföljer det laddat kreditkort till listan undrar din familj😜. Jag är å andra sidan svag för pikéer så det kanske ordnar sig...

Svar: Lite fickpengar att handla för kan tänkas... Ett fulltankat kort? Näädu! 😄
sara skoog

2015-05-21 @ 19:16:20

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Spara uppgifter

Din mailadress:

Din blogg:

Din kommentar:

Trackback